Марія Заньковецька — королева українського театру й не тільки

4 серпня 1854 року народилася Марія Заньковецька — королева українського театру, життя якої за драматичністю не поступається її ролям.

Марія з’явилася на світ у селі Заньки на Чернігівщині у дворянській родині судді Костянтина Адасовського. Освіту отримувала в приватному пансіоні Чернігова, юнкою грала в аматорському театрі Ніжина, мріяла стати співачкою. 17-річною вийшла заміж за офіцера артилерії Хлистова — і разом з ним опинилася в Бесарабії, у фортеці Бендери, де познайомилася з унтерофіцером Миколою Садовським, одним з братів Тобілевичів, згодом засновників українського театру. Обоє залюблені в сцену, в умовах одноманітного життя у фортеці вони вигадують разом ставити вистави — «Наталку Полтавку», картини з російсько-турецької війни. Вистави йдуть з аншлагом, успішному дуету радять виходити на професійну сцену. Проте на деякий час життя їх розводить: Марія з чоловіком виїжджає до Фінляндії у фортецю Свеаборг, вчиться вокалу в Гельсінкі, отримує ангажемент у Гельсінській опері… Та листування із Садовським і пропозиція доєднатися до трупи Марка Кропивницького, яку саме організовували в Україні, змушують Марію одного дня наважитися на рішучий крок: 1882 року вона вирушає до Єлисаветграда — і розриває подружні стосунки, подавши на церковне розлучення. Останнє коштувало їй заборони Синоду надалі виходити заміж і втрати батьківської прихильності. Коли доньку запросили до театральної трупи, велика родина Адасовських колегіально вирішувала, пускати її в артистки чи ні. Ухвалили: нехай грає, але ні фамільного прізвища, ні чоловікового «легковажною професією» не соромить. Так Марія взяла собі псевдонім, утворений від назви рідного села, — Заньковецька.

Заньковецька дебютувала в «Наталці Полтавці» наступного дня по приїзді до Єлисаветграда. Після ролі Ярини в «Невольнику» Шевченка засновник театру Марко Кропивницький подарував актрисі бірюзовий перстень, сказавши: «Заручаю тебе, Марусю, зі сценою, тепер мені є для кого писати драми». Карпенко-Карий, приїхавши на прем’єру вистави за своєю п’єсою «Наймичка», розчулений грою Заньковецької, плакав просто в глядацькій залі. Чайковський, побачивши актрису в «Безталанній», надіслав їй лавровий вінок з написом «Безсмертній од смертного». Коли 1886 року Кропивницький повіз свою трупу на гастролі до петербурга й москви, три місяці поспіль вистави йшли з аншлагом, квитки розкуповували за тиждень наперед. Гра акторів, як і режисура Кропивницького, декорації, музичне оформлення на рівень випереджали імператорські театри. Театрали назвали Заньковецьку королевою сезону — і це в той час, коли, крім російських прим Єрмолової, Савіної та Стрепетової, виступали також італійка Елеонора Дузе й француженка Сара Бернар, а українськомовний репертуар нашої актриси був обмежений цензурою до п’єс на побутову сільську тематику.

Проте гра Заньковецької змушувала глядачів співпереживати її героїням так, як вони не співчували шекспірівській Джульєтті, а критиків — порівнювати наймичок, яких грала актриса, з Антігоною й Електрою. Олександр III пропонував Марії Заньковецькій залишити Україну та перейти на імператорську сцену в обмін на платню 24 тисячі золотом і світовий репертуар. Актриса відмовилася: «своє рідне владно кликало до української сцени, до її скорбот і молитов».

Тендітна, струнка, мініатюрна, близько 150 см зросту, вона пильнувала себе по-королівськи: вбиралася в ошатні блузки, розшиті гладдю на манір народного одягу, елегантні сукні, капелюшки й рукавички, носила вишукані шалі й пальта, оздоблені каракулем за останньою модою; замовляла запашні креми з Лондона. Захоплені шанувальники приносили їй квіти кошиками, друкували оди-листівки, освідчувалися в коханні просто на вулиці, а після вистав молодь несла актрису в кріслі додому, як королеву. Кажуть, що Скліфосовський водив своїх студентів у театр на вистави із Заньковецькою, щоб наочно показати нюанси психологічних станів. Її ж геніальна гра «на розрив» підживлювалася непевними особистими стосунками: кохання до Миколи Садовського і 27-річний цивільний шлюб з ним принесли актрисі порівну щастя й болю. Зради, сварки, спроби самогубства, втечі з гастролей, примирення на очах у всієї театральної спільноти, виховання сина Садовського від коханки — життя Марії було схоже на латиноамериканський серіал. Коли зрештою вони в 1907 році разом створили в Києві перший стаціонарний театр України й актриса взялася готувати молодь до нової сцени — світла подія також обернулася на зле: Садовський закохався в юну фам фаталь Марію Мінченко.

Це стало останньою краплею: Марія Заньковецька 1909 року, відзначивши 25-річний ювілей творчості, залишила театр Садовського і його самого. Решту життя вона віддала іншим сценам: виступала в мандрівних трупах; допомагала Гнатові Юрі організувати гастролі Гуцульського народного театру, надавши під заставу всі свої коштовності; організувала власний театр «Українська трупа під орудою М. Заньковецької» і першою дістала звання «Народної артистки УРСР».

 

Джерело

Олесь Гончар: маловідомі факти

Олесь Гончар: маловідомі факти 3 квітня 1918року в с. Ломівка біля нинішнього міста Дніпро народився Олесь Гончар – видатний український письменник, літературний критик, громадський  діяч. Виховувала бабуся...

Читати...

Таємниці тризуба

Таємниці тризуба Що ми знаємо про Державний герб України? Більшість із широкого загалу українців, відповідаючи на таке запитання, обмежується тим, що це, мовляв, зображення золотого тризуба на...

Читати...

Міжнародне значення: місця в Україні, які є об’єктами Світової спадщини ЮНЕСКО

Міжнародне значення: місця в Україні, які є об’єктами Світової спадщини ЮНЕСКО Статус об’єкта Світової спадщини ЮНЕСКО дає значні переваги, зокрема гарантії збереження і цілісності унікальних природних і...

Читати...